Page content

Suiker gebruik in Nederland (+filmpje)

Suiker, wat doet het met je lichaam?

Als je voeding te veel suiker bevat, berooft het je lichaam van Chroom, Magnesium en B-vitamine.

Ons westerse voedingspatroon bevat over het algemeen veel te veel suikers. suikerZonder dat je het weet eet je grote hoeveelheden aan suiker. Inmiddels hebben we het al over een 40 kilo op jaarbasis (2010).
En als we het over frisdranken hebben drink je het (meestal) met nóg grotere hoeveelheden naar binnen.

Deze suiker consumptie 3 duidelijke gevolgen:

  1. Eén van de mogelijke gevolgen daarvan is dik worden. Als dit extreme proporties gaat aannemen heet dat Obesitas.
  2. Verzuring van je lichaam is iets waar je zeker ook last van krijgt. Daardoor heb je meer kans op  het krijgen van (chronische) ziekte. Ziektes kunnen alleen in een zuur milieu leven.
  3. Als laatste wil ik je wijzen op een ander mogelijk gevolg. Het geeft een visie weer die steeds meer mensen als gedachte goed hebben, als het gaat over de gevolgen van een (te) grote inname.

Suiker vind je ook b.v. in sigaretten!!

Erger is nog dat je het op de gekste momenten in voedings- en genotmiddelen tegenkomt.
Had je ooit gedacht dat het in de volgende producten voor zou komen (en het gaat hier dan eigenlijk om de verborgen suikers, want dat het in snoepjes en koekjes zit is algemeen bekend):

  • Sigaretten
  • Beschuit
  • Ketjap
  • Ketchup
  • Bouillonblokjes
  • Chilisaus
  • Zakjes poederchocolademelk
  • Veel verschillende sappen (vaak hebben we het hier over vruchtsuiker)

Op deze site hebben ze d.m.v. de maat (hoeveelheid suikerklontje) de verschillende hoeveelheden aan suiker uitgedrukt die in een product aanwezig zijn, zodat je het gemakkelijk onderling kan vergelijken.

In Nederland worden een 300 verschillende suiker producten geproduceerd.
Qua verbruik (d.w.z. suiker beschikbaar per hoofd van de bevolking per jaar) zien we een stijging van 12 kg in de periode 1900-1939 tot ca. 50 Kg in 2010 (40 Kg daarvan bestaat tegenwoordig uit verborgen suiker).
Uit voedselconsumptie onderzoek blijkt de voeding in Nederland gemiddeld 24 % suikers (circa 125 gram) per dag te bevatten. Het betreft hier zowel de van nature in voedingsmiddelen aanwezige- als de toegevoegde suikers. De consumptie van toegevoegde suikers (o.a. sacharose) bedraagt gemiddeld 65 gram per dag ofwel zo’n 12 %. Deze gegevens waren jaren min of meer stabiel, maar de laatste jaren blijkt er een lichte stijging te zijn.

Volgens alternatieve wetenschappers en ‘ervaringsdeskundigen’ is er een relatie tussen suiker en hyperactief gedrag, vooral bij kinderen. Daarnaast word er gesuggereerd dat een regelmatig gebruik, een verzwakkend effect heeft op de weerstand.

ANDERS zoeten.

Als je een product wilt zoeten, kan dat ook met b.v. Stevia.
Stevia is via verschillende kanalen te vinden (in druppels en tabletjes) maar kijk voor aanschaf goed naar de herkomst en het percentage Stevia. En ook stevia kan je niet onbeperkt eten.
Kijk naar onderstaand filmpje en bedenk welke actie jij het beste kan gaan nemen t.a.v. je suiker inname.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0ndTEu_qDGA[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Xn1cI8FNU6M[/youtube]
Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Suiker gebruik in Nederland (+filmpje)

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.