Misleiding in de voeding
Misleiding hoe bedoel je?
In dit blog bericht kan je lezen wat fabrikanten aan marketing doen (marketing = het vermarkten van producten) door bv misleiding (je op het verkeerde been zetten). Dit doen ze bv door te zeggen dat er geen vet in de ketchup zit (terwijl dat er sowieso al niet inzit) of een suggestief plaatje.
Op de ketchup die je hier rechts ziet, staat onder op het etiket dat er geen vet in zit.
Dit is geen bijzonderheid want er zit nou eenmaal geen vet in ketchup.
Met deze loze kreet word het product dus ogenschijnlijk gezonder gemaakt (ze willen natuurlijk dat je DEZE ketchup koopt).
‘Een bewuste keuze’ van Unilever om ons te misleiden?
Het ‘ik kies bewust‘ logo van Unilever, Campina en Friesland Foods.
Er is ‘Ik Kies Bewust’ patat met mayonaise. Er is ‘Ik Kies Bewuste’ frisdrank en worst. Er zijn tientallen kant-en-klare slaatjes met saus waar je onbeperkt van mag smullen, want ze zijn zo ‘Ik Kies Bewust’ als Bolle Gijs zich maar kan dromen. Helaas is veel van dit ‘voedsel verschrikkelijk gezond gemaksvoedsel.
Misleiding is het ook als je zegt (bij een reclame): “Kies liever voor dextrose dan voor een banaan”
Dextrose is meteen opneembaar (en ook zo weer weg). Een banaan bestaat uit veel meer dan alleen de ‘suiker’ (het duurt even voor dat je de stoffen van de banaan kan opnemen, een dextrose kan je meteen opnemen (ik zeg niet dat dat gezonder is!!). De suiker afgifte van de banaan gaat langzamer, dus je doet er langer mee.
Wil je hier zelf ook iets aan doen, aan deze misleiding, kijk dan eens op deze pagina?
Vind je dit een interessant artikel wil je dit dan een Google+ of een LIKE geven.
Heb je nog vragen, neem dan contact met me op!