SupermarktLEUGEN, lees het boek!

Vanaf het moment dat we het boekje Wat zit er in uw eten? op de Nederlandse markt brachten, kregen we de vraag wat je dan wèl kon kopen. Of we daar een boekje van konden maken. Dat is ondoenlijk, want er zijn meer dan 100.000 verschillende artikelen en we zouden niet weten hoe je aan al die informatie moet komen.

Jörg Zipprick heeft het van een andere kant benaderd en onderzocht welke marketingtools worden ingezet om je meer te laten kopen dan je van plan was. Alles wat er te bedenken is, heeft hij uitgezocht: muziek, lucht, licht, volgorde van de producten, prijzen, aanbiedingen, etiketten, e-nummers, clean labels, kindermarketing, kwaliteit en keurmerken.

Zijn boek Die Supermarkt-Lüge is door Jacques Meerman vertaald en om het boek geschikt te maken voor de Nederlandse markt, zijn grote delen van de tekst aangepast en aangevuld door Will Jansen.

De Supermarktleugen, …… zodat jij koopt!!

Als je nou eens precies wilt weten hoe de wielen van de marketingmachines draaien, zodra je de drempel van een supermarkt passeert, lees dan De Supermarktleugen. Vanaf het moment dat je een winkelwagentje of mandje pakt, is er over je koopgedrag nagedacht en men weet exact hoe je bent te (mis)leiden bij de aanschaf van de dagelijkse boodschappen.

Van voor naar achter lopen we aan de leiband. En wij maar denken dat we een vrije keus hebben. Zelfs als je denkt dat je er totaal niet gevoelig voor bent, zul je dingen lezen die je niet voor mogelijk had gehouden. En dat is dan ook de reden dat onze voorraadkasten uitpuilen met pakjes en potjes die we uiteindelijk niet gebruiken.

Het is niet allemaal kommer en kwel want óók in het boek een uitgebreide uitleg over zaken waar je op moet letten bij het kopen van wijn, vlees, vis en groente en fruit.

Vanaf half februari kunt u het boek bestellen/kopen bij iedere boekhandel.

Schrijver: Jörg Zipprick 
Vertaling: Will Jansen.
Hier te bestellen: De supermarktleugen
ISBN 978-90-77788-41-7,
Prijs: € 12,50

Wat vind jij er eigenlijk van:

  • dat alles wat jij doet in die winkel zoveel mogelijk gemanipuleerd word?
  • Dat ze denken in je hoofd te kunnen kruipen om je denken te beïnvloeden?
  • laat jou dat anders door de winkel lopen, nu je dit weet?