Wij gebruiken cookies

Page content

Winterdepressie, denk daar niet te licht over! (+video)

article content

Winterdepressie, denk daar niet te licht over! (+video)

Doordat we steeds meer binnen zijn gaan leven (wonen, werken en sporten) komen we steeds minder met zonlicht in aanraking. Daarnaast zijn de richtlijnen van de Raad voor Gezondheid dat als je in de zon komt dat je je moet insmeren met factor 50 zodat je zeker niet verbrandt (maar anderzijds je lichaam ook de fotonen uit het zonlicht niet kan opnemen).
Te weinig zonlicht kunnen opnemen is slecht voor ons. Sommige mensen krijgen daar last van. Denk maar aan mensen met winterdepressie (mogelijk is dit de eerste voorbode van te weinig fotonen op nemen).

Winterdepressie, welke klachten kan je dan hebben:

  • moeheid
  • weinig energie
  • somberheid
  • een grote behoefte om te slapen
  • gewichtstoename (door een toegenomen behoefte aan calorierijk voedsel als snacks, chips en chocolade)

Wat is de oorzaak van een winterdepressie?

De naam winterdepressie geeft al aan waar het probleem zit (winter, minder zonlicht bereikt de aarde). Het gevolg is dat een aantal biologische processen in het lichaam niet goed meer verlopen. Zo zal het lichaam bijvoorbeeld extra slaaphormoon produceren. Als je normaal in balans bent, heb je een wisselwerking tussen de neurotransmitters Cortisol en Melatonine.
De Melatonine spiegel gaat naar beneden en tegelijk gaat je Cortisol spiegel omhoog, ’s avonds is dat net omgekeerd. Blijkbaar stuurt het te kort aan licht deze werking in het honderd.
De aanmaak van Melatonine overdag heeft een negatieve invloed op de productie van neurotransmitters en bepaalde activatiehormonen.

Bij deze neurotransmitters kan je denken aan:

  • Serotonine
  • Noradrenaline
  • Dopamine
  • Cortisol

(Bovenstaande neurotransmitters reguleren uw stemming, eetlust, concentratievermogen en prestatievermogen.)
Het feit dat deze mensen (dit zijn in veel gevallen vrouwen) last hebben van dit lichttekort, geeft aan dat ze echt op het randje met hun tekort aan fotonen (licht) leven. Het lichaam kan het fotonen tekort niet langer compenseren en komt met klachten als depressiviteit (somber zijn).

Mensen die depressief en somber zijn, trekken zich terug en blijven binnen terwijl juist naar buiten treden, de zon in hun zoveel zou baten. Dat ze daar baat bij hebben blijkt uit de lamp (licht therapie) waar ze voor gaan zitten.

winterdepressie

fotonen therapie

Natuurlijk zouden ze ook gebruik kunnen maken van fotonentherapie. Het voordeel van Fotonentherapie is dat het licht (de fotonen) in hapklare brokken aan de cellen (het lichaam) wordt aangeboden. Ander licht, ZELFS zonlicht moet eerst door het lichaam omgezet worden.

Wetenschappelijk onderzoek …..

Wetenschappers van de Universiteit van Edinburgh concludeerde dat de gezondheidsvoordelen van zonlicht mogelijk veel zwaarder wegen dan de mogelijke kans op huidkanker. Volgens onderzoekers helpt zonlicht bij het verlagen van de bloeddruk, waardoor de kans op een hartaanval en beroerte lager wordt en zelfs de levensduur langer wordt. Tot voor kort werd gedacht dat vitamine D de enige verklaring was voor de gezondheidsvoordelen van de zon.

Winterdepressie, zijn er oplossingen?

  • Lichttherapie
  • Zonnestaren

Winterdepressie en lichttherapiewinterdepressie

Bij een winterdepressie (ook wel winterblues genoemd) wordt lichttherapie in de vroege ochtend toegepast. Hierdoor krijgt het lichaam het seintje dat de Cortisolspiegel kan gaan stijgen (gevolg extra energie, een betere stemming gedurende dag en het slaappatroon verbeterd).
Met lichttherapie is een winterdepressie goed te behandelen. Het effect van lichttherapie is onomstotelijk wetenschappelijk aangetoond. Lichttherapie is dan ook opgenomen als eerste keuzebehandeling van winterdepressie in de officiële Nederlandse behandelrichtlijnen van artsen.

Winterdepressie en zonnestaren

Zonnestaren is een duizenden jaren oude techniek, die al werd beoefend door de oude Egyptenaren en de Maya’s. Door in de opkomende of ondergaande zon te kijken komen de fotonen (licht) in je lichaam.

Hoe doe je dat, zonnestaren?

Ga tijdens zonsopkomst of –ondergang naar buiten en kijk 10 seconden in de zon.
Kijk iedere dag 10 seconden langer tot je aan de 44 minuten zit, wat ongeveer 10 maanden in beslag neemt.
Blijft kalm en rustig. Wanneer je de 44 minuten hebt bereikt is het programma voltooid.

Heb je iets aan dit verhaal gehad? Zou je dat hieronder willen delen?
Denk je dat je vrienden hebt waarvoor dit bericht belangrijk of interessant zou zijn om ook te lezen? Zou je het dan met hun willen delen?

Wil jij weten of de praktijk een oplossing heeft voor jou problemen?
Neem dan contact op of bel om een afspraak te maken.

Laat een bericht achter!

Comment Section

5 reacties op “Winterdepressie, denk daar niet te licht over! (+video)


Door Ingmar op 17 december 2014

Goed artikel!
Ik ben via via op je site gekomen en heb erg veel aan je blog gehad.
Ik vind dat je erg helder en informatief schrijft.


Door Maarten op 19 december 2014

Hallo Ingmar,
dank voor je compliment. 🙂
Vitale groeten, Maarten


Door Laurens van Voorene op 6 december 2014

Hoi Maarten,

Leuk artikel en goed uitgelegd. Zonlicht is ook de belangrijkste bron van vitamine D. 15 minuten blootgesteld zijn aan daglicht zou genoeg moeten zijn!


Door Maarten op 6 december 2014

Hallo Laurens,
dank voor je reactie.

Idd had ik dat er nog wel bij kunnen vermelden, was met m’n focus bij de winterdepressie.
Dank voor je aanvulling (een blog bericht kan altijd completer).
Vitale groeten, Maarten


Door Frank Veldman op 25 augustus 2018

Hoi Maarten! Helaas lukt het jou niet om voldoende vitamine uit de Nederlandse zon te halen als je 15 min de zon in gaat. Dit is een illusie

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.