arrow_drop_up arrow_drop_down
27 mei 2014 

Misleiding in de voeding

Misleiding hoe bedoel je?

In dit blog bericht kan je lezen wat fabrikanten aan marketing doen (marketing = het vermarkten van producten) door bv misleiding (je op het verkeerde been zetten). Dit doen ze bv door te zeggen dat er geen vet in de ketchup zit (terwijl dat er sowieso al niet inzit) of een suggestief plaatje.

misleidingAlbert Heijn ketchup met 0% vet.
Op de ketchup die je hier rechts ziet, staat onder op het etiket dat er geen vet in zit.
Dit is geen bijzonderheid want er zit nou eenmaal geen vet in ketchup.
Met deze loze kreet word het product dus ogenschijnlijk gezonder gemaakt (ze willen natuurlijk dat je DEZE ketchup koopt).

‘Een bewuste keuze’ van Unilever om ons te misleiden?

Het ‘ik kies bewust‘ logo van Unilever, Campina en Friesland Foods.
misleidingAls ik hier wat dieper induik vind ik ook hier misleiding. Want nu lijkt, dat we het over drie verschillende bedrijven hebben. Maar Campina is een onderdeel van Friesland-foods en dat is weer een onderdeel van Unilever. Dus Unilever heeft een logo bedacht voor z’n eigen producten om aan te geven dat het ‘een bewuste keus is’. Je moet je hier wel af vragen van wie (of voor wie)! Het logo suggereert dat je echt verantwoorde dingen  consumeert, maar in veel gevallen is dat niet zo.

Er is ‘Ik Kies Bewust’ patat met mayonaise. Er is ‘Ik Kies Bewuste’ frisdrank en worst. Er zijn tientallen kant-en-klare slaatjes met saus waar je onbeperkt van mag smullen, want ze zijn zo ‘Ik Kies Bewust’ als Bolle Gijs zich maar kan dromen. Helaas is veel van dit ‘voedsel verschrikkelijk gezond gemaksvoedsel.

 

Misleiding is het ook als je zegt (bij een reclame): “Kies liever voor dextrose dan voor een banaan”
Dextrose is meteen opneembaar (en ook zo weer weg). Een banaan bestaat uit veel meer dan alleen de ‘suiker’ (het duurt even voor dat je de stoffen van de banaan kan opnemen, een dextrose kan je meteen opnemen (ik zeg niet dat dat gezonder is!!). De suiker afgifte van de banaan gaat langzamer, dus je doet er langer mee.

Wil je hier zelf ook iets aan doen, aan deze misleiding, kijk dan eens op deze pagina?
Vind je dit een interessant artikel wil je dit dan een Google+ of een LIKE geven.
Heb je nog vragen, neem dan contact met me op!

 

Over de schrijver
Kanker gaf me de mogelijkheid om m'n hart (weer) te gaan volgen. Ik voel iets abnormaals en na de operatie bleek dat kanker te heten. Tijdens m'n bestraling, begin ik ook met de opleiding tot natuurgeneeskundige. Ik besluit m'n pad van ontwikkeling weer op te pakken. Het bleek dat ik aan de bestraling een enorme vermoeidheid overhield. Mijn doel werd duidelijk "weer 100 % vitaal worden" en dus ook m'n doelgroep. Mensen met chronische klachten. Ik blijf op zoek naar oplossingen om meer vitaliteit te verkrijgen en mijn kennis geef ik natuurlijk door aan de mensen die bij me op consult komen. Mijn interesses liggen bij: door motorrijden ontspannen, wandelen met de honden in de natuur, me laten inspireren door andere. Mijn werk en mijn vrouw zijn mijn grote passie.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies