Page content

Magnesium, de ‘manager’ van je gehele energiestofwisseling.

Magnesium (Mg)magnesium

Magnesium is een enorm belangrijk mineraal omdat het eigenlijk de ‘manager’ is van je gehele energiestofwisseling. Daarnaast reguleert het ook nog eens stofwisselingsenzymen (meer dan 300). Je kunt dit mineraal hoofdzakelijk vinden in je botten en behoed ons voor tandbederf omdat het ons tandglazuur keihard maakt.

Functie van Magnesium:

  • Het werkt mee aan de stofwisseling van vitamine C, Fosfor, Natrium en Kalium.
  • Het word ook wel het ‘anti-stress mineraal’ genoemd, vanwege de kalmerende werking die het mineraal heeft in combinatie met Calcium.
  • Het speelt het een rol in het bestrijden van depressies.
  • Verder voorkomt een goede Magnesiumhuishouding Calciumafzetting, nier- en galstenen
  • het kan hartaanvallen helpen voorkomen.

Gevolgen van een te kort:

  • hartkloppingen,
  • een slechte bloedsomloop,
  • spierkrampen,
  • nervositeit
  • benauwdheid.

Signalen van Magnesium tekort

Dit zijn bijvoorbeeld signalen van magnesiumtekort:
– moe
– spierkrampen
– trillend ooglid bij vermoeidheid

Bij de komst van signalen hebben verschillende systemen al een tekort aan energietoevoer en voedingsstoffen.
Bij grote stress eist ons brein 25-30% van de aanvoer op.
Hierdoor leiden we zelfs in Nederland aan een vorm van armoede.

Hoe kan een te kort ontstaan?

  • Een tekort kan ontstaan door stress,
  • door het drinken van veel koffie en thee, want dan gaat je lichaam dit mineraal uitscheiden.
  • Ook diarree, spastische darmen en laxeermiddelen brengen het Mg-gehalte in je lichaam omlaag.
  • Het gebruik van de anticonceptiepil verlaagt eveneens je Mg-voorraad.

verder, bij drukte, inspanningen, stress hebben we extra voeding nodig, logisch toch? Ons lichaam krijgt niet meer de juiste voeding die het nodig heeft. Noch fysiologisch, noch psychosociaal

Magnesium vind je oa in:

  • diverse vissoorten (haring, makreel, garnalen, zwaardvis),
  • avocado’s,
  • bananen,
  • appels,
  • groene bladgroenten,
  • amandelen
  • zaden

Opletten bij:

Magnesiumsupplementen kunnen in deze gevallen uitkomst bieden, maar mensen met nierproblemen en mensen die atrioventriculaire blocks gebruiken kunnen de supplementen beter laten voor wat ze zijn, omdat ze bij deze groep meer schade aanrichten dan dat ze goed doen.

Tip

  • Hyperactiviteit bij kinderen wordt in verband gebracht met een Magnesium tekort.
  • Een Magnesiumsupplement is zeker aan te raden voor zwangere vrouwen.
  • Ook alcoholisten hebben meestal een Magnesiumtekort en doen er goed aan om (behalve lid te worden van de AA!) extra Magnesium te gebruiken.

magnesium

 

 

 

 

*bron: o.a. Vitamine om van te genieten.
    Laat een bericht achter!

    Comment Section

    2 reacties op “Magnesium, de ‘manager’ van je gehele energiestofwisseling.


    Door Ellen op 3 juli 2016

    Welk magnesiumsupplement is het minst belastend voor de nieren en tevens goed opneembaar?


    Door Maarten op 29 juli 2016

    Hallo Ellen,
    de Magnesium die ik dan aanraad is de CalMag.
    Voordeel van deze spray is dat deze door het mondslijmvlies word opgenomen (je sprayt het tegen de binnenkant van je wang), binnen 30 seconden zit het in de bloedbaan.

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.